foto: Dries Luyten

Boekje 'Van crabbelinge tot carton'

In dit boekje bij de tentoonstelling 'Van crabbelinge tot carton. Tekeningen van Bruegel tot Rubens' kijkt de lezer mee over de schouders van meestertekenaars uit de zestiende en zeventiende eeuw tijdens het creatieproces van de 40 allerbeste tekeningen uit de tentoonstelling 'Van crabbelinge tot carton. Tekeningen van Bruegel tot Rubens'.

De kunst van het tekenen is een wereld op zich en overspant alle fasen van het ontstaan van beeldende kunst, van een pril idee tot het finale ontwerp. Sommige tekeningen wedijveren niet enkel met voltooide kunstwerken, maar zijn zelf volwaardige kunstuitingen.

In dit boek wordt nagegaan wat tekenkunst precies is en wat er eigen is aan tekeningen uit de Zuidelijke Nederlanden. Welke doelen dienden ze en met welke materialen en technieken kwamen ze tot stand?

Dit boek is gebaseerd op de Engelstalige catalogus.

Productinfo

• Te koop in de museumshop
  • prijs: €20
  • 96 pagina's, paperback
  • beschikbaar in het Nederlands en Frans
  • Uitgegeven door Snoeck Publishers

Catalogus bij de expo

Van crabbelinge tot carton

Tekeningen van Bruegel tot Rubens

Met deze tentoonstelling toont het Museum Plantin-Moretus de 100 mooiste oude tekeningen uit Vlaamse collecties. Het geheel vormt een verbluffend én representatief overzicht van de tekenkunst in onze contreien in de 16de en 17de eeuw.