loden letters foto: Ans Brys

De klank van Museum Plantin-Moretus

Playlist op Spotify

Waan je ten huize Plantin en Moretus met deze playlist op Spotify.

Wie zich ten huize Plantin en Moretus wil wanen, moet beslist onze afspeellijst op Spotify beluisteren. Het Museum Vleeshuis in Antwerpen stelde een selectie samen met muziek uit de tijd van Christoffel Plantin.

In de 16de en 17de eeuw was Antwerpen een van de belangrijkste centra voor het drukken van muziek. Met dank aan Christoffel Plantijn die muziek uitgaf van de la Hèle, Lobo en Lejeune, Susato, Phalesius, De Potter en Aertssens. En er klonk muziek voor de beroemde Antwerpse klavecimbels natuurlijk.

Naar de playlist op Spotify

De smaak te pakken?

Dan hebben we goed nieuws voor jou. Het Museum Vleeshuis, klank van de stad, stelde intussen al bijna 20 afspeellijsten samen.
Ontdek hier meer afspeellijsten van Museum Vleeshuis

Het Museum Vleeshuis brengt meer dan 800 jaar muziek en dans. Je ontdekt er de muzikale geschiedenis van Antwerpen. Het museum bewaart de tweede grootste collectie klavecimbels.
Meer weten over Museum Vleeshuis

Wist je dat...

De boekdrukkunst was ook een revolutie in de wereld van de muziek. De Gentse lettergieter Hendrik van den Keere leverde Christoffel Plantin 44 sets van stempels en –matrijzen. Met de set ‘Grande Musicque’ drukte Plantin koorboeken. Meer weten