Van Crabbeling tot Carton

Tekenen in de tijd van Bruegel en Rubens

Met deze tentoonstelling toont het Museum Plantin-Moretus de 80 mooiste oude tekeningen uit Vlaamse collecties. Het geheel vormt een verbluffend én representatief overzicht van de tekenkunst in onze contreien in de 16de en 17de eeuw.
donderdag 19 oktober 2023 tot zondag 21 januari 2024 van 10:00 tot 17:00
Individuele bezoekers

Met de tentoonstelling Van crabbeling tot carton. Tekenen in de tijd van Bruegel en Rubens in het najaar van 2023, plaatst het Museum Plantin-Moretus zijn topstukken, en deze van collega-instellingen in Vlaanderen, internationaal in de kijker. Deze expo toont de 80 mooiste oude tekeningen uit Vlaamse collecties. Samen geven ze een verbluffend overzicht van wie, waarom en hoe men in de 16de en 17de eeuw in onze contreien tekende.

Het is een unieke gelegenheid om enkele bijzondere kleppers naast elkaar te zien, zoals het schetsboekje van de 12-jarige Rubens, het 10m lange Panorama van Zeeland van Antoon van den Wijngaerde en de uiterst zeldzame Italië-schetsboekjes van de beeldhouwer Pieter Verbruggen. En naast grote namen als Frans Floris, Pieter Bruegel, Anthony Van Dyck of Jacques Jordaens, zijn de prachtige en zelden getoonde bladen van minder gekende tekenaars als Jan van Stinemolen, Hans Collaert, Pieter van Lint, Godfried Maes en Jan Erasmus Quellinus een verrassende ontdekking.

“De bezoeker wordt uitgedaagd om voorbij het afgebeelde onderwerp te kijken naar het doel dat de tekeningen dienden, en waarom de kunstenaar daarbij koos voor bepaalde materialen, technieken, formaat en afmetingen.”

- Virginie D’haene, assistent-conservator prentenkabinet en curator van de expo

 

Topstukken

De kwaliteit van de tekeningen die in Vlaanderen bewaard worden, is bijzonder groot. De Vlaamse overheid plaatste in 2020 en 2021 een groot aantal 16de en 17de eeuwse prenten en tekeningen op de topstukkenlijst. Het gaat om zeldzame topstukken van Bruegel, Rubens, Van Dyck, Jordaens, Otto van Veen, Jan Fijt en andere kunstenaars. Stuk voor stuk zijn het buitengewone of onmisbare kunstwerken zoals de in 2019 ontdekte, zeldzame tekeningen van Paul Vredeman de Vries en werken van Frans Floris, Paul Bril en Johannes Stradanus.

Het museum grijpt deze topstuk-erkenning aan om haar unieke tekeningencollectie in de schijnwerpers te plaatsen. Ze pakt uit met een overzichtstentoonstelling die illustreert wie, waarom en hoe men in de 16de en 17de eeuw bij ons tekende.

“Met een collectie van meer dan 75.000 objecten behoort het prentenkabinet tot de top vijftig van 's werelds belangrijkste prentenkabinetten. De collectie is opgebouwd rond Antwerpse kunstenaars, van 1500 tot vandaag. In de depots liggen Rubens, Van Dyck, Ensor en Panamarenko zij aan zij. ”

- Iris Kockelbergh, directeur

 

80 mooiste tekeningen

De eigen collectie vormt de basis van deze tentoonstelling, maar wordt aangevuld met complementaire topstukken uit andere Vlaamse openbare en privécollecties. Het is een unieke gelegenheid om enkele kleppers naast elkaar te zien, zoals het schetsboekje van de 12-jarige Rubens, het 10m lange Panorama van Zeeland van Antoon van den Wijngaerde en de uiterst zeldzame Italië-schetsboekjes van de beeldhouwer Pieter Verbruggen. De tentoonstelling zal begeleid worden door een publicatie die het overzicht van Vlaanderens mooiste tekeningen in een aantrekkelijke vormgeving visualiseert en contextualiseert. 

 

Prentenkabinet: wereldtop

Het Museum Plantin-Moretus beheert één van de oudste drukkerijen van Europa. Minder goed geweten is dat ook haar prentenkabinet tot de wereldtop behoort. Met deze tentoonstelling plaatst het museum deze bijzondere collectie, en deze van collega-instellingen in Vlaanderen, internationaal in de kijker.

 

Internationale erkenning

The Getty Foundation selecteerde recent de tentoonstelling Van crabbeling tot carton. Tekenen in de tijd van Bruegel en Rubens voor de beurs The Paper Project: Prints and Drawings Curatorship in the 21st Century. Dit internationale programma steunt jonge curatoren van prenten en tekeningencollecties in hun professionele ontwikkeling en in het opbouwen van expertise van kunst op papier. De beurs ter waarde van 81.000 euro biedt de curator van de tentoonstelling, Virginie D’haene, assistent-conservator van het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus, de mogelijkheid om wereldwijd onderzoek te doen naar tekeningen en bij de geplande tentoonstelling een wetenschappelijke publicatie te voorzien.

 

Praktisch

  • Van Crabbeling tot Carton. Tekenen in de tijd van Bruegel en Rubens
  • Expo in het Museum Plantin-Moretus
  • Van 19 oktober 2023 tot 21 januari 2024 (data onder voorbehoud)
  • Open dinsdag t/m zondag, van 10 tot 17 uur. Met uitzondering van feestdagen.

 

Deze tentoonstelling komt er met de steun van The Paper Project, een initiatief van the Getty Foundation.

       logo Getty Images

 

Museum Plantin-Moretus
Unesco werelderfgoed

Meld je aan voor onze nieuwsbrief