Boek 'Op reis met Plantijn. Onderweg in de 16de eeuw'

Een publieksboek bij de expo

Het boek ‘Op reis met Plantijn. Onderweg in de 16de eeuw’ schetst een fascinerend beeld van reizen in een andere tijd, zonder Google Maps en Tripadvisor. Met een beurs vol Stuivers, Talers en Penningen. Over zandwegen en verraderlijke rivieren. Met paard en kar of per trekschuit. Slow travel, all the way.

Christoffel Plantijn was één van de belangrijkste uitgevers in Europa. Plantijn was voortdurend op zoek naar auteurs, klanten en materialen. Zijn koffer stond altijd klaar voor weer een reis in het belang van zijn bedrijf. Hij lobbyde bij notabelen voor geld, opdrachten en voorspraak. Hij klopte op deuren van schuldenaars, logeerde bij vrienden en regelde tussendoor ook nog familiekwesties. En hij verhandelde boeken natuurlijk: in zijn winkel in Parijs, op de boekenbeurs van Frankfurt en via zijn drukkerij in Leiden.

Wat weten we over de reizen van Plantijn? Wat weten we over reizen in de 16de eeuw? Wie gingen er allemaal op pad? Hoe gebeurde dat? Wat waren de ongemakken en gevaren? Plantijn kon niet ’s ochtends de hogesnelheidstrein naar Parijs nemen en bij het avondeten alweer thuis zijn. Reizen in de 16de eeuw was een onderneming die niet licht werd aangevat.

In dit boek

• Ploeteren of pleisteren. Op weg in de 16de eeuw (Gerrit Verhoeven)
  • Plantijn, een uitgever altijd onderweg (Dirk Imhof)
  • In de sporen van Plantijn, een beeldessay (Cédric Raskin)
  • Mobiliteit en stabiliteit. Jost Ammans verbeelding van handel, transport en reizen in de vroegmoderne periode (Christophe Schellekens)
  • Een 16de-eeuwse reisplanner (Hubert Meeus)
  • Reisadviezen van Justus Lipsius: Italië of “Rome n’est plus Rome”? (Jan Papy)

Smaakmaker

Fotograaf Cédric Raskin reisde Plantijn achterna. Vijfhonderd jaar later. Met zijn camera en een open blik ging hij naar de Vrouwensteeg in Leiden, de Messe in Frankfurt en de Rue Saint-Jacques in Parijs.

Lees hier het artikel in full screen

Of lees de tekst hier

Praktisch