De wedergeboorte van Guicciardini door Mohamed Ouaamari

bij de expo 'Komt een Italiaan naar de Nederlanden'

Guicciardini leeft verder dankzij de pen van Mohamed Ouaamari. In tien kortverhalen schrijft Ouaamari hoe Guicciardini het hedendaagse Antwerpen zou beleven.

Columnist Mohamed Ouaamari is geboren en getogen in Antwerpen. Hij fileert de actualiteit scherp en direct, met de nodige dosis humor en ironie.

Mohamed Ouaamari: ‘De Descrittione is een erfenis van onschatbare waarde voor Antwerpenaren. Guicciardini laat ons kijken naar de stad van toen door de ogen van een vreemdeling, vaak de beste spiegel die je een samenleving kan voorhouden. En zo’n spiegels zijn broodnodig vandaag de dag. We zijn vaak zo vaak bezig met onszelf waardoor we vergeten even stil te staan, kritisch naar onszelf te kijken en goed na te denken waar we met onze samenleving naartoe gaan. Was Guicciardini er maar om ons die spiegel voor te houden.

Of wacht, waarom wekken we hem niet tot leven? Hoe zou Guiccardini het Antwerpen van vandaag ervaren hebben? Niet als vreemdeling uit Italië, maar als gast uit het verleden. Wat zou hij vinden van het moderne Antwerpen zonder stadsmuren? Begrijpt hij het nut van afvalscheiding? Wat vindt hij van wijken waar nu inwoners van de meest uiteenlopende nationaliteiten de stad kleuren? En hoe zou hij het uitbundige nachtleven rijmen met zijn lijfspreuk: In niets teveel, nu cocaïne uit de nieuwe wereld onze wereldvermaarde haven overspoelt.’

De verhalen over de Wedergeboorte van Guiccardini zijn te volgen via Facebook en Instagram van Mohamed en de website, Facebook en Instagram van het museum zelf.