Mollijns

De essentie van een typograaf

Niclaes Mollijns: Antwerpen-Riga

Niclaes Mollijns (ca. 1550-1625) wordt in Antwerpen geboren als zoon van Jan I Mollijns, een gevestigd houtsnijder en uitgever. De kneepjes van het drukkersvak leert Niclaes in het drukkersbedrijf van Christoffel Plantijn. In de jaren 1580 verhuist hij naar Riga waar hij de allereerste drukker van het land wordt.

Wist je dat de eerste drukker van Riga (Letland) in Antwerpen geboren is? Niclaes Mollijns begon zijn carrière als leerling in de drukkerij van Christoffel Plantijn. Hij introduceerde de langverwachte drukpers in Lijfland, vandaag Letland.

Decennialang gingen onderzoekers ervan uit dat Niclaes Mollijns, voor hij naar Riga verhuisde, afkomstig was uit een van de Duitse staten. Pas in de jaren 1920 ontdekte boekhistorici dat de beroemde Mollijns uit Riga wel degelijk de gelijknamige drukker uit Antwerpen was.

Voor het eerst wordt nu Mollijns' drukwerk uit Antwerpen en Riga samen tentoongesteld.  Zo komt zijn gedrukte oeuvre weer thuis. De boeken geven een inkijk in Mollijns' wereld, werk en typografische smaak. Je ontdekt ook welke houtsneden hij meenam van Antwerpen naar Riga.

Over Mollijns' leven en werk is maar weinig bekend. Dankzij de bewaarde boeken van zijn drukkerij komen we wel tot de essentie van zijn werk als typograaf.

Een gasttentoonstelling van de Nationale Bibliotheek van Letland met werken uit de collecties van die bibliotheek en uit het Museum Plantin-Moretus.

Deze tentoonstelling werd mogelijk gemaakt met de steun van de State Culture Capital Foundation of Latvia (SCCF), het Ministerie van Buitenlandse Zaken van de Republiek Letland, de Ambassade van de Republiek Letland in het Koninkrijk België en de Stad Riga.

Randprogramma

De Antwerpse oorsprong van de stadsdrukkerij in Riga. De levens en nalevens van Niclaes Mollijns

workshop

Beate Orlova vertelt over haar onderzoek naar de in Antwerpen geboren drukker Niclaes Mollijns (ca. 1550-1625). Mollijns neemt met zijn verhuis naar Riga (Letland) ook zijn kennis over het drukkersvak mee.