Allegorie van de handel

Een houtsnede, opgebouwd uit zes houtblokken, boordevol details

Met de regelmaat van een Zwitserse klok

De prent is ontworpen door Jost Ammann (1539-1591), geboren in Zürich en nadien verhuisd naar Neurenberg. Ammann stond bekend voor zijn grote productiviteit. Volgens één van zijn leerlingen kon Ammann met de tekeningen die hij op vier jaar maakte een hele hooiwagen vullen!

Antwerpen als middelpunt van de handel

Waarom plaatst Amman Antwerpen in het midden van de prent, terwijl hij zelf in Neurenberg werkte? Deze allegorie bewijst eens te meer dat Antwerpen de draaischijf was van de internationale handel.

Het hele verhaal van de handel

Deze prent uit 1585 is niet alleen een ode aan Antwerpen, het is een lofzang op de hele handel in de 16de eeuw. De bijna 1meter hoge prent staat boordevol activiteiten en gebeurtenissen uit het beroepsleven van een koopman. De duitse teksten (in versvorm!) die her en der op de tekening te zien zij, geven tekst en uitleg. We zoomen graag in op de details.

Uitzonderlijke drukkwaliteit

Het werk van Amman is een waar topstuk. Door de afmeting: de 'Allegorie van de handel' is 95 op 65  centimeter groot. Door de afwerking: de zes aaneengeschakelde houtsnedes zijn zo gedrukt dat er geen kwaliteits- of kleurverschil te merken is tussen de stukken. En de 'Allegorie van de handel' bevestigt de rol van Antwerpen als het New York van de 16de eeuw.

Dotatiefonds en Vrienden

Deze prent werd aangekocht met de steun van het Dotatiefonds voor Boek en Letteren en de Vrienden van Museum Plantin-Moretus.

 

Hier kan je de prent tot in het kleinste detail inzoomen.

 

Museum Plantin-Moretus
Unesco werelderfgoed

Meld je aan voor onze nieuwsbrief