bezoekers bij het kunstkabinet foto: Ans Brys

Ontmoet Plantijn en zijn familie

Christoffel Plantijn en zijn schoonzoon Jan Moretus waren een revolutionair duo. Zij waren de eerste drukkers op industriële schaal. De Steve Jobs en Mark Zuckerberg van hun tijd. 400 jaar later stapt u gewoon bij hen binnen. Want hun huis en hun werkplek liggen er nog bij alsof ze even naar de bakker zijn.

Wie in hemelsnaam is Plantin?

Christoffel Plantin is een intellectueel met een neus voor zaken. Even voor 1550 verruilt hij Frankrijk voor Antwerpen. Vijf jaar later start hij zijn eigen drukkerij. Die bouwt hij uit tot de grootste ter wereld.

Driehonderd jaar. Negen generaties.

Christoffel Plantijn is de stamvader van negen generaties die in de Officina Plantiniana zullen wonen en werken.

Christoffel Plantijn

Maak kennis met Christoffel Plantijn. Een veelzijdig man: stamvader van negen generaties uitgevers, een humanist met een fijne neus voor zaken, bedrijfsleider van een kmo met internationale uitstraling en bovenal een drukker buiten categorie.

Jan I Moretus

Jan Moerentorf werkt zich van hulp in de boekwinkel op tot Plantins rechterhand. Hij zet zijn naam om in het Latijn: ‘Moretus’. Moerentorf is polyglot en autodidact. Na Plantins dood in 1589 leidt hij de Officina Plantiniana tot 1610. De drukkerij behield zijn rol als grootste boekenleverancier van de contrareformatie.

Balthasar I Moretus

Balthasar I Moretus bond de banden met Spanje nauw aan. Daardoor bloeide de export van de Officina Plantiniana naar Spanje en haar overzeese gebieden weer op. Zijn luxueuze edities maakten indruk in heel Europa.

Balthasar II en de latere Moretussen

De opvolgers van Balthasar I Moretus hielden vast aan de uitgave van liturgische werken. Toen de Spaanse kroon haar drukkersprivileges in 1764 introk, was dat een schok. Het Franse bewind betekende de genadeslag. De drukkerij bleef open, maar weigerde te moderniseren. Uiteindelijk verkocht Edward Moretus in 1876 de drukkerij aan de Stad.

Mysterieus familiestuk

Nakomelingen van de familie Moretus schonken onlangs een merkwaardig familiestuk aan het Museum Plantin-Moretus. Oneerbiedig gesteld gaat het om een beschilderde cricket bat. De functie van het voorwerp is een compleet mysterie.

Leading ladies

Dat Plantijns familiebedrijf driehonderd jaar standhield was mee te danken aan een aantal sterke, geëmancipeerde vrouwen.