Het Prentenkabinet

Het Prentenkabinet beschikt over een rijke verzameling oude tekeningen en grafiek van Antwerpse meesters van de 16de tot 18de eeuw. Daarnaast verzamelt het ook moderne en hedendaagse grafiek en tekeningen van Antwerpse kunstenaars.

Het Prentenkabinet: absolute wereldtop

In de depots liggen Rubens, Bruegel, Tuymans en Panamarenko zij aan zij. Met een collectie van meer dan 75.000 objecten behoort het Prentenkabinet tot de top vijftig van 's werelds belangrijkste prentenkabinetten.

De verzameling grafiek en tekeningen ontstond uit de collectie van het museum Plantin-Moretus en de privé-collectie van haar eerste conservator, Max Rooses. Boekillustraties vormen de rode draad tussen het Museum Plantin-Moretus en het Prentenkabinet. De geschiedenis van beide instellingen is dan ook nauw verbonden.

Ontdek deze rijke collectie

Tip bij online raadpleging

Zie je een fout of heb je extra informatie over een object? Aarzel dan niet om je mening achter te laten bij het object.

Enkele werken uitgelicht
30.04.2020 | De Vlaamse Overheid heeft net geen 200 tekeningen uit de collectie van het prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus op de Topstukkenlijst geplaatst. Het absolute topstuk is een schetsboek met 43 tekeningen die Peter Paul Rubens maakte toen hij 12-13 jaar was.
detail uit de Allegorie van de handel, Jost Ammann, 1585
Een houtsnede, opgebouwd uit zes houtblokken, boordevol details
Rubens had een zwak voor de antieke held Hercules. Op deze tekening staat hij lichtjes voorovergebogen, terwijl hij de kop van de Nemeïsche leeuw omknelt. In een zoektocht naar de ideale houding gaf Rubens Hercules drie rechter- en twee linkerbenen.
Ook Antoon Van Dyck behoort tot de collectie van het Prentenkabinet. Deze tekening van de kruisdraging is een voorstudie voor zijn gelijknamige schilderij dat bewaard wordt in de Sint-Pauluskerk van Antwerpen. Van Dyck toont zich een meester in de creatie van dynamiek.
Jacob Jordaens was een begenadigd tekenaar-schilder. Hier toont hij hoe zeven knechten onder het oog van de verliefde nimf Calypso proviand aan boord brengen van het schip van Odysseus.
Deze kleine prachtige tekening op perkament maakte Joris Hoefnagel in 1593 als aandenken aan zijn vriendschap met de cartograaf en aardrijkskundige Abraham Ortelius. Dat leest u in de inscripties onderaan.
Filips Galle was één van de belangrijkste Antwerpse prentenuitgevers in de 16de eeuw. De prent toont een alledaags tafereel met een aantal marktkramen waar burgers gevogelte keuren en kopen.
Intelligentia of ‘de wijsheid’ is een prent uit een reeks van acht werken van graveur Cornelis Cort. Elke prent stelt een vrouwelijke verpersoonlijking voor van een deugd. Aan haar zijde staat telkens een dier.
Jan Wierix was amper 15 jaar toen hij deze gravure uitsneed. Het is een uiterst gedetailleerde kopie van ‘De ridder, de dood en de duivel’, een werk van Dürer. Het was in de 16de en 17de eeuw gangbaar om meesters te kopiëren.
Sam Dillemans is een enorm veelzijdig kunstenaar. Tussen 1993 en 2000 perfectionneerde hij zich in het vrouwelijk portret.
Ook van Jan Fabre vindt u werken in het Prentenkabinet. Deze tekening maakt deel uit van een reeks uit 1994, waarvan het Prentenkabinet er vier bezit. Het thema van de uitgebeelde imker komt vaak terug in het werk van Fabre.
Zijn echtgenote Nel was levenslang een muze voor Rik Wouters. Hier tekent hij ze aan de ontbijttafel.
Panamarenko maakt niet alleen poëtische installaties, hij tekent ook prenten van zijn constructies. Deze prent is een studie van de onderzeeër Panama, waarmee Panamarenko naar Nova Zembla wou varen.
Deze ets is geïnspireerd op het beroemde schilderij van James Ensor (1860-1949) met dezelfde titel uit 1888.
Adriaan Raemdonck van de Antwerpse Galerie De Zwarte Panter schonk in 2003 23 koperplaten aan het Prentenkabinet. Ze waren allemaal van kunstenaar Jan Cox. Onder hen: ‘Me voilà’. De ets ‘Me voilà, Boston’ werd in 1963 van deze koperplaat gedrukt.
Joris Hoefnagel werkte een zeer mooi gedetailleerde plattegrond van de stad Antwerpen en de citadel uit. Hij toont de stad in vogelperspectief. U herkent er het stadsbeeld en de voornaamste monumenten op. De prent verscheen in het boek ‘Civitates Orbis Terrarum’, uitgegeven in de periode 1572-1616.
Antoine Dewasme-Plettinckx was een bekend Brussels lithograaf uit de eerste helft van de 19e eeuw. Hier toont hij de Bourlaschouwburg in de beginjaren, toen het nog ‘Théâtre Royal Français’ heette.
In de 16e en de 17e eeuw trokken vele stoeten en processies door de straten van Antwerpen. Naar aanleiding van de Ommegang van 1685 publiceerde de Antwerpse drukker Hieronymus Verdussen de Jonge deze prent van Gaspar Bouttats samen met een begeleidende tekst.
Ook interessant
De eerste conservator van het museum, Max Rooses, voegde een indrukwekkende collectie oude prenten en tekeningen uit zijn eigen verzameling toe aan de collectie van het Museum Plantin-Moretus. Het was de start van een Prentenkabinet dat ondertussen bij de vijftig belangrijkste van de wereld behoort.
leeszaal
Onze leeszaal blijft open. Uiteraard zorgen we ervoor dat je de leeszaal op een veilige manier kunt blijven bezoeken, rekening houdend met de huidige coronamaatregelen.
Museum Plantin-Moretus
Unesco werelderfgoed

Meld je aan voor onze nieuwsbrief