Wonderlycke dieren op papier in de tijd van Plantin

Een heuse Wunderkammer met naturalia zoals geprepareerde dieren, schelpen en curiosa.

Exotische fauna

In de 16de eeuw waren exotische dieren nauwelijks gekend. Antwerpen was dankzij zijn unieke wereldhaven één van de eerste steden waar je zowel levende als opgezette exotische beesten kon bewonderen. In 1563 wandelde er een olifant door de Antwerpse straten. Talrijke prenten en boeken wierpen een blik op de exotische fauna van verre continenten: nieuwe diersoorten werden in natuurwetenschappelijke boeken beschreven, prentenreeksen waren een inspiratiebron voor de kunsten of voor nieuwe moraliserende boodschappen.

Wunderkammer

Wonderlycke dieren op papier in de tijd van Plantin liet de toeschouwer opnieuw kennis maken met deze opmerkelijke dieren. De rijke collectie van het museum vormde het uitgangspunt voor de ontdekkingstocht en werd aangevuld met topstukken uit andere verzamelingen. De tentoonstelling was genesteld in de historische interieurs en mondde uit in een heuse Wunderkammer met naturalia zoals geprepareerde dieren, schelpen en curiosa. De tentoonstelling kaderde in ‘O(h) Dierbaar Antwerpen’, het stadsproject rond dieren in 2007.