Théâtre d’Anvers, Antoine Dewasme-Plettinckx

Antoine Dewasme-Plettinckx was een bekend Brussels lithograaf uit de eerste helft van de 19e eeuw. Hier toont hij de Bourlaschouwburg in de beginjaren, toen het nog ‘Théâtre Royal Français’ heette.

Uit de collectie van het Prentenkabinet

De Bourlaschouwburg werd in opdracht van de stad ontworpen in 1827 door stadsarchitect Pierre Bourla. Het gebouw is opgetrokken in neoclassicistische stijl.

Pierre Bourla koppelde zijn respect voor de klassieke architectuur aan een ruim eclectisme, zonder het functionele uit het oog te verliezen.

De bouw werd gestart in 1829, maar liep vertraging op door de Belgische Revolutie. Uiteindelijk werd de schouwburg voltooid in 1834 en geopend onder de naam Grand Théâtre of Théâtre Royal Français, naar het Franstalige gezelschap dat erin speelde. Vernieuwend was de halfronde ingang met daarboven een grote publieke foyer.