foto: Ans Brys

Museum Plantin-Moretus in een notendop

Het Museum Plantin-Moretus is het eerste museum dat op de Unesco-werelderfgoedlijst staat. Het is het originele woonhuis en drukkerij van de uitgeversfamilie Plantin-Moretus in hartje Antwerpen.

Het museum

Het museum vertelt het verhaal van driehonderd jaar familiegeschiedenis en ondernemerschap: met de oudste drukpersen ter wereld, familieportretten geschilderd door huisschilder Peter Paul Rubens en de originele Garamondletter die op ieders computer prijkt.

De museumcollectie

De collecties van het Museum Plantin-Moretus zijn enorm gevarieerd. Ze hangen allemaal samen met de bedrijfsvoering en het familieleven van Christoffel Plantijn en zijn opvolgers, de Moretussen. Drukplaten, persen, gietvormen, letterkasten, stempels en matrijzen, meubilair, prenten en tekeningen, schilderijen, ... Maar ook het bedrijfs- en familiearchief kan je in de leeszaal raadplegen.

Verder herbergt de bibliotheek meer dan 25.000 werken gedrukt voor 1800. De verzameling grafiek en tekeningen van het Prentenkabinet biedt een overzicht van oude en moderne Vlaamse meesters, van Rubens tot Ensor, van Jordaens tot Paul Joostens en René de Coninck.

Subsidiërende overheid

De Vlaamse Overheid geeft jaarlijks structurele subsidies aan Museum Plantin-Moretus. Zonder deze steun zou de werking van Museum Plantin-Moretus niet mogelijk zijn.