Komt een Italiaan naar de Nederlanden - bijlage bij Gazet van Antwerpen

Curator Kris Geysen over het uitdenken en opbouwen van de expo. Auteur Mohamed Ouaamari over zijn 10 kortverhalen waarin hij de 16de-eeuwse Italiaan Guicciardini laat verrijzen in het Antwerpen van nu. Auteur Jeroen Olyslaegers over hoe hij de audiogids bij de expo heeft geschreven en opgenomen.

Doorblader de bijlage of vind de verschillende artikels ook hier op deze pagina en lees ze op onze website.

Komt een Italiaan naar de Nederlanden - curator Kris Geysen aan het woord

uit de Gazet van Antwerpen bijlage

Lodovico Guicciardini schrijft als Italiaanse expat de allereerste Beschrijving van de hele Nederlanden. Zijn boek verscheen in 1567 en teleporteert de lezer letterlijk terug naar het leven en de maatschappij van de zestiende eeuw. Curator Kris Geysen geeft haar visie op deze bijzondere wintertentoonstelling.

Verrijzen in het moderne Antwerpen - Mohamed Ouaamari

uit de Gazet van Antwerpen bijlage

Auteur Mohamed Ouaamari liet Guicciardini verrijzen in het Antwerpen van nu. Hij houdt de stad zo een spiegel voor, net zoals de Italiaanse expat dat 400 jaar geleden zelf deed met zijn boek. Een verhaal over he een stad (niet) verandert na vierhonderd jaar.

In gesprek met een minzame Italiaan - Jeroen Olyslaegers

uit de Gazet van Antwerpen bijlage

Hoe maak je een tentoonstelling over het zestiende-eeuwse leven in Antwerpen echter en levendiger? Voor de expo 'Komt een Italiaan naar de Nederlanden' deed Museum Plantin-Moretus een beroep op de welbespraakte auteur Jeroen Olyslaegers. Met zijn laatste roman 'Wildevrouw' in het achterhoofd, maakte hij een reeks audioverhalen die de bezoekers van de expo gaandeweg onderdompelen in het leven van Lodovico Guicciardini.