Jan I Moretus en de strijd om de drukkerij

Op 22 september 2010 was het precies 400 jaar geleden dat Jan I Moretus (of Jan Moerentorf) in 1610 overleed. De tentoonstelling toont zijn twintig jaar durende strijd om de drukkerij en laat aan de hand van originele archiefstukken zien hoe Jan I Moretus standhield in de woelige storm.

Rechterhand

Meesterdrukker en uitgever Christoffel Plantin wilde dat zijn levenswerk na zijn dood verder zou gezet worden door Jan I Moretus, zijn schoonzoon en trouwe rechterhand. Jan I Moretus was al sinds zijn veertiende bij Plantin in dienst. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Jan I Moretus zag zich plotseling verwikkeld in een felle concurrentiestrijd die op diverse fronten gevoerd werd. De andere erfgenamen wilden de winstgevende Officina Plantiniana niet aan hun neus laten voorbij gaan.

Privileges beschermen

Terwijl Jan I Moretus alles op alles zette om tot een billijke overeenkomst met zijn schoonbroers te komen, moest hij zich ook verdedigen tegen zijn concurrenten-uitgevers. Zij hoopten de privileges van aartsdrukker Plantin weg te kapen voor het drukken van bepaalde bijbelse, liturgische en andere teksten.

Op 22 september 2010 was het precies 400 jaar geleden dat Jan I Moretus (of Jan Moerentorf) in 1610 overleed. De tentoonstelling dook in zijn twintig jaar durende strijd en liet aan de hand van originele archiefstukken zien hoe Jan I Moretus standhield in de woelige storm.

16.10.2010 – 16.01.2011