foto: Victoriano Moreno

Het Museum Plantin-Moretus ontvangt de 'Ultima roerend erfgoed'

Op 27 februari nam Museum Plantin-Moretus de Ultima-prijs roerend erfgoed in ontvangst. De jury loofde de hele vernieuwingsbeweging van 2016.

27.02.2018

In 2016 kreeg het museum een grondige opknapbeurt met een nieuw depot, een nieuwe leeszaal en een nieuwe scenografie. Deze inspanning wordt nu gehonoreerd met de ‘Ultima roerend erfgoed’. De jury honoreert het goede opdrachtgeverschap van het museum zodat deze delicate uitbreiding,  herinrichting en vernieuwing gerealiseerd kon worden.

Een aantal jaar geleden stond het museum voor een moeilijke uitdaging. Het museumcomplex was verouderd en uitgeleefd. Het museumteam onderzocht hoe het museum binnen de strikte regels van de Unesco-erfgoedzorg geactualiseerd kon worden en koos voor een behoedzame vernieuwing van de waardevolle historische site. NoAarchitecten ontwierp de verbouwing/uitbreiding met zorg voor de collectie en de scenografen Caroline Voet en Leen De Brabandere zorgden voor de vernieuwde museumopstelling waarin ‘sfeer en beleving’ centraal staan. Door het huis nieuw leven in te blazen bereikt het museum nu een breder publiek.

De ULTIMAS zijn de prijzen waarmee de Vlaamse Gemeenschap het cultureel belang van het werk van de laureaten erkent. Een jury van deskundigen uit de verschillende disciplines van de cultuursector draagt een laureaat voor aan de Vlaamse minister van Cultuur. De Vlaamse Cultuurprijzen worden als sinds 2003 uitgereikt aan toonaangevende artiesten, kunstenaars, organisaties of gezelschappen.

Naar aanleiding van de ULTIMAS-uitreiking verscheen deze bijlage bij DeMorgen. Museum Plantin-Moretus vindt u op blz. 28-30.