Overslaan en naar de inhoud gaan

Geschiedenis van het Prentenkabinet

De eerste conservator van het museum, Max Rooses, voegde een indrukwekkende collectie oude prenten en tekeningen uit zijn eigen verzameling toe aan de collectie van het Museum Plantin-Moretus. Het was de start van een Prentenkabinet dat ondertussen bij de vijftig belangrijkste van de wereld behoort.

De rijke collectie van Max Rooses

Max Rooses (1839-1914) was een verwoed verzamelaar van oude prenten en tekeningen die getuigden van de grootheid van de Antwerpse grafische kunst in de 16e en de 17e eeuw. Hij verzamelde ook grafiek, die de uitgaven van Christoffel Plantin en de Moretussen illustreerde. Daarnaast bezat hij ook moderne prenten en tekeningen, van na 1800. 
Rooses vervolledigde zijn grafische collectie stap voor stap. In 1875 overhaalde hij het Antwerpse stadsbestuur om de verzameling grafiek van Edward Ter Bruggen aan te kopen. In 1898 liet de Antwerpse graveur en prentenhandelaar Jozef Linnig zijn nalatenschap over aan Rooses. Conservator Rooses stippelde de koers uit die zijn opvolgers verder zouden varen.

Een nieuw gebouw voor een groeiend Prentenkabinet

In de loop der jaren voegde het Prentenkabinet meerdere kunstverzamelingen toe aan de collectie, door schenking of aankoop. In 1936 besliste het Antwerps stadsbestuur om de bouwvallige stadspanden op de hoek van de Vrijdagmarkt en de Heilig Geeststraat af te breken. Zij maakten plaats voor een nieuw gebouw, dat architectonisch aansloot bij het aanpalende Museum Plantin-Moretus. Op 11 maart 1939 huldigde burgemeester Camille Huysmans het Stedelijk Prentenkabinet van Antwerpen officieel in.

Museum en Prentenkabinet officieel één

In 2004 erkende het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap het Museum Plantin-Moretus – samen met het Prentenkabinet – als instelling van landelijk niveau. De formele bevestiging van de eenheid tussen beide instellingen. Aansluitend verviel ook het adjectief ‘Stedelijk’ en werd de naam van de instelling officieel Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet.

Museum Plantin-Moretus: bron van inspiratie 

Het museum wil het Prentenkabinet verder uitbreiden. Het Prentenkabinet is een platform voor Antwerpse tekenaars en grafici van vandaag. Het biedt die kunstenaars ook de collectie als inspiratiebron aan. Integratie van kwaliteitsvolle hedendaagse kunst en een intense samenwerking met hedendaagse kunstenaars past naadloos binnen het beleid van het Museum Plantin-Moretus. 

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief