foto: Ans Brys

Een huis vol creatief talent

Creativiteit

Op haar hoogdagen krioelde het in de drukkerij van productief creatief talent. Grafisch vormgevers werkten er samen met lettergieters, drukkers, boekbinders, … en met de creatieve ondernemer Plantijn zelf natuurlijk! De bijzondere collecties blijven vandaag inspireren. Daarom stimuleert het Museum Plantin-Moretus co-creatie en elke vorm van creativiteit. Binnen haar muren, en ook thuis.

Van een leeg vel papier tot een dik boek in gebonden leer: het volledige drukproces vergt veel creativiteit. Niet enkel de inhoud, waarbij knappe koppen hun kennis omzetten in mooi geschreven zinnen. Ook het ontwerp van een gepast lettertype, een heldere bladspiegel en een elegante en degelijke binding vereisen creativiteit en ambacht. Workshops in het museum houden deze expertise levend.

Impressed by Plantin

De collectie van het Museum Plantin-Moretus telt maar liefst 14.000 houtsneden: meesterlijk in hout uitgesneden tekeningen. Stuk voor stuk staaltjes van puur vakmanschap. Te mooi om in de kast te laten liggen. Dus nodigde het museum in de zomer van 2020 acht kunstenaars uit om er professioneel iets mee te doen. Het levert mooie resultaten op. Bekijk op Impressed by Plantin en beoordeel zelf. En ga er ook zelf mee aan de slag.

Ontdek Impressed by Plantin >

Acht Antwerpse kunstenaars krijgen carte blanche

Acht Antwerpse kunstenaars gingen in 2020 aan de slag met de indrukwekkende collectie houtblokken van het Museum Plantin-Moretus en creëren nieuw werk.

"Deze acht Antwerpse ambassadeurs hebben elk hun eigen specialiteit: grafische vormgeving, illustratie, juweelontwerp, typografie, animatie, 3D paper art. Ze krijgen carte blanche om nieuw werk te creëren met de collectie houtblokken."
Joost Depuydt, conservator houtblokkencollectie

Bekijk hun creatie hier >

The Print Project

De collectie van het Museum Plantin-Moretus blijft inspireren. Supercollect en het Museum Plantin-Moretus engageerden twintig jonge Vlaamse creatieven in 'The Print Project'. Zij creëerden een print geïnspireerd op de indrukwekkende collectie houtblokken.

Bekijk de prints >

The Print Project - Print Gilles De Brock

Creatips

Je hoeft geen kunstenaar te zijn om zelf artistiek te knutselen met boeken, letters of papier. Geïnspireerd door haar collectie heeft het museum zelf een hele reeks Creatips uitgedacht. Klap je laptop thuis open, sprokkel papier, potloden, een bol wol en ander knutselgerief bij elkaar, en maak zelf je mooiste creaties. Maak er een foto van en deel je mooiste kunstwerken op sociale media met het museum. Tag het museum met @plantinmoretus. Het museum deelt de leukste creaties op zijn account.

Naar de creatips >

Het museum bij je thuis

Beleef de leefwereld van de familie Plantin-Moretus van op je terras. Speel de Spotify-playlist af en luister naar de muziek van hun tijd. Duik online in de collectie en ontdek de schatten van het museum: houtsneden, oude drukken en handschriften. Archieven van de Officina Plantiniana en het Prentenkabinet online. Of maak een virtuele wandeling door de stad en download de kleurplaten voor de kinderen. Zo beleef je het museum bij je thuis.

Ontdek het museum bij je thuis >

Typopassie?

Is typografie je passie en wil je er meer over weten in al zijn facetten? Dan is de opleiding Typografie en vormgeving aan het Plantin Instituut voor Typografie in het Museum Plantin-Moretus iets voor jou.

Lees hier meer over deze opleiding >