Overslaan en naar de inhoud gaan

De 8 van Impressed by Plantin: Atelier 11

Juweelontwerpers Flor en Ludovic van Atelier 11 engageren zich om nieuw werk te creëren geïnspireerd op de collectie houtblokken van het Museum Plantin-Moretus. Zij ontwerpen juwelen die tot in de details kloppen. Elk juweel vertelt een deel van het verhaal. Daarom brengen ze hun nieuwe collecties pas uit wanneer de tijd daar rijp voor is, niet om mee te zijn met de mode.

De collectie houtblokken staat nu online in hoge resolutie op www.impressedbyplantin.be. Om te inspireren en te creëren. Acht Antwerpse kunstenaars krijgen carte blanche om met de collectie aan de slag te gaan. Twee van de ambassadeurs is het duo Flor en Ludovic van Atelier 11.

Waren jullie als kind ook al creatief? Hoe is dat geëvolueerd richting fulltime creatief bezig zijn? 

Flor: Als kind was ik niet bepaald creatief, eerder handig. Vanaf mijn 15e wist ik dat ik juwelen zou maken. Ik was voortdurend bezig met dingen te maken, nog voor mijn opleiding aan Sint-Lucas. Zo is Atelier 11 trouwens ontstaan: op school. Er was een constant contact met medestudenten en docenten. Ook uitwisselingen van ideeën tussen de verschillende ateliers ontbrak niet op Sint-Lucas. 

Ludovic: In mijn kinderjaren kon ik mij uren bezig houden in de schuur/werkplaats van mijn oudoom die vlak naast mijn grootmoeder woonden. Ik ging er aan de slag met allerlei spannende werktuigen en verroeste nagels. Waar ik dan allerlei dingen mee bouwde. Na het tweede middelbaar had ik het gehad met de klassieke ASO-richting die ik volgde en stapte ik over naar de kunsthumaniora. Dat was voor mij een echte verademing. Erna ben ik Sieraden gaan studeren in het hoger kunstonderwijs, en daar ben ik Flor tegengekomen. De rest is geschiedenis. 

Hoe zouden jullie wat jullie doen omschrijven? 

Atelier 11 maakt sieradencollecties waarbij we steeds eerst gaan onderzoeken in hoeverre universeel herkenbare symbolen, vormen, materialen en kleuren een bepaald verhaal of concept kunnen vertegenwoordigen dat door een breed publiek kan worden gewaardeerd.

Hoe vinden jullie de balans tussen het creatieve en het ondernemende? 

Flor: In ondernemen ben ik absoluut geen krak, dus wat mij betreft primeert het creatieve aspect.

Ludovic: Die balans hebben we gaandeweg gevonden, al zijn we daar noodgedwongen moeten naar op zoek gaan. Een zoektocht die met vallen en opstaan gepaard ging.  Nog steeds zien wij onszelf zeker niet als een commerciële onderneming, ondernemen zit nu eenmaal niet in onze creatieve genen. Maar het zakelijke negeren, is zeker geen optie, ook wij moeten ons brood verdienen. Wat wij wel geleerd hebben, is dat we sommige taken beter overlaten aan externen. Af en toe proberen we ons te laten bijstaan om een plan van aanpak op te maken die we dan vervolgens zo nauwgezet mogelijk proberen uit te voeren. 

Wie of wat is jullie grootste inspiratie?

Flor: Maarten Van Severen. Ik heb zijn werk altijd al bewonderd en heb het grote geluk gehad in zijn atelier te werken als jobstudent. Daar heb ik ontdekt dat hij ‘al doende’ te werk gaat. Je hebt een idee, denkt daar even over na en dan ga je aan de slag om dat uit te werken. Tijdens het maakproces wordt het creatieve idee gefinetuned en op punt gesteld. 

Ludovic: David Bowie bewonder ik enorm, omwille van zijn talent om verrassende werelden te combineren en er iets nieuws van te maken. Daarnaast haal ik uit verschillende dingen inspiratie. Zoals bijvoorbeeld uit (jeugd)herinneringen, literatuur, een tentoonstelling, natuur, actualiteit… 

Waar kunnen jullie het beste creatief zijn? 

Flor: Achter de werkbank. Tijdens het uitwerken van een juweel bots je op creatieve en technische problemen, die dan letterlijk aan de werkbank worden opgelost. Je begint met een idee, maar houdt dat steek? Zitten de verhoudingen goed tussen de verschillende onderdelen en materialen? Dat proces is het leuke aan juwelen maken. Je begint met een ontwerp in je hoofd, dat aan de werkbank evolueert tot al dan niet een goed resultaat. Net zoals Maarten Van Severen dat met zijn meubels deed.   

Wat trekt jullie zo aan in de collectie of waar zien jullie de link tussen jou en de collectie?

Flor: Bij Atelier 11 begint elke collectie met een centraal idee. Daarna gaan we op zoek naar afbeeldingen binnen dat thema. Gaat het over circus? Dan heb je nodig: een paard, een circustent een jongleur… We gaan dus eigenlijk heel grafisch te werk, zoals je wel kan zien aan het eindresultaat. De collectie zit vol met afbeeldingen. Ook bij ons speelt reproductie een belangrijke rol. Als een ontwerp op punt staat, wordt er een moule van gecreëerd, om het op een betaalbare manier bij te maken.

Niet alleen jullie gaan aan de slag met de collectie, eigenlijk kan iedereen dat doen. Hebben jullie nog een laatste tip voor mensen die zin hebben om iets creatiefs te doen? 

Ludovic: Laat je inspireren, maar probeer er tegelijk iets van jezelf aan toe te voegen. Denk vooraf niet te lang na over wat je wil doen, begin er gewoon aan en denk na terwijl je bezig bent. Ook als iets mislukt of niet werkt, kan je daaruit leren waardoor je volgende creatieve uitspatting sowieso beter zal zijn.

Nieuwsgierig? Bekijk het werk van Atelier 11 op:
atelierelf.com en instagram.com/rebelsandicons

 

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief