Druk druk drukker tijdens de vakantie

Vakantie. Even geen schoolwerk en hobby's meer. Bang voor verveling? Niet nodig. Het Museum Plantin-Moretus biedt enkele anti-verveeltips voor een indrukwekkende vakantie.

Speel een spel

Spelregels Cavagnole uit het Archief

Cavagnole

Speel eens een 18de-eeuws gezelschapsspel

In de 18de eeuw speelde men in de betere kringen graag gezelschapsspelen. Vanuit het hof van Versailles bereikte het loterijspel cavagnole de Moretussen in Antwerpen. Onze archivaris vond de spelregels bij toeval terug in het Plantijns archief. Speel je met ons mee?

Knip, plak, kleur, ontwerp en bewonder

Impressed by Plantin

collectie houtsneden online

Maar liefst 14.000 houtsneden telt de collectie van het Museum Plantin-Moretus. Stuk voor stuk staaltjes van echt vakmanschap, van meesterlijk in hout uitgesneden tekeningen. Je ontdekt ze hier in hoge resolutie. Om te bekijken, downloaden, inspireren en creëren. Be impressed!

Ontwerp je eigen briefpapier

#impressedbyplantin

Brieven schrijven is plots weer helemaal in. Verras je ouder, grootouder of vriend die je nu even niet kan zien met een mooie brief. Op zelfgemaakt briefpapier! We helpen je op weg.

Kleurplaten

Kleur onze collectie prenten

Het Museum Plantin-Moretus bewaart een rijke collectie prenten en tekeningen. Deze collectie is van wereldklasse en focust op Antwerpse kunstenaars van 1500 tot heden. Veel van deze prenten zijn in zwart en wit. En daarom ideaal voor jou om een beetje kleur toe te voegen.

Ga op wandel in het museum met o.a. Warre Borgmans

Virtueel bezoek aan het museum

Het museum in 15 360° filmpjes

Bezoek het museum virtueel. Stap door het museum in 15 360° filmpjes. Voor wie een cultuurshot nodig heeft.

Steek iets op dat je nog niet wist

Do It Yourself (DIY)

Educatief materiaal. Normaalgezien enkel voor leerkrachten, maar nu kan iedereen er mee aan de slag.

Nuttige links, filmpjes, informatie ...

Wie in hemelsnaam is Plantin? En waarom was de boekdrukkunst zo'n belangrijke uitvinding? En hoe ging het er aan toe in de zestiende eeuw? Verschillende filmpjes maken je wegwijs.

De droom van Christoffel

Maak kennis met Christoffel Plantin en het Museum Plantin-Moretus met dit verhaal in poëtische en eenvoudige taal.

Blijf in uw kot

Het Museum Plantin-Moretus bij je thuis

Duik online in onze collecties, bekijk onze webtentoonstellingen, bezoek het museum virtueel, blader door de museumgids, beluister onze audiogids. Alles om thuis te blijven en toch een beetje in het museum te zijn.