Overslaan en naar de inhoud gaan

Over komen en gaan

Beelden en beschouwingen over migratie

‘Over komen en gaan’ was een expo over alle denkbare aspecten van migratie. Frans Masereel, Félicien Rops, Eugeen Van Mieghem ... Het migratiethema wandelt bij vele kunstenaars het werk binnen. Aan de hand van die kunstwerken gaven vijf mensen hun persoonlijk migratieverhaal.

28.09.2013 – 05.01.2014

Redenen voor migratie

Waarom vertrekken mensen naar het onbekende? De redenen zijn door de eeuwen heen universeel en herkenbaar gebleven: geweld, geloof, handel, hongersnood, liefde ... Kortom, de hoop op een beter leven. Christoffel Plantin, een Fransman, migreerde zelf om zijn carrière als drukker uit te bouwen in Antwerpen, omdat die stad volgens hem de beste kansen bood voor zijn economische activiteiten.

Centraal in deze tentoonstelling stond het beeld ‘L’aventure’ van Frans Masereel. Het vat de verschillende aspecten van migratie mooi samen: de fascinatie en tegelijk ook de schrik voor het onbekende; de droom over een nieuwe wereld met onbekende gevaren.

Kunstwerken als getuigen

Bombardementen tijdens Wereldoorlog I hingen zij aan zij met de Spaanse Furie van 1576 in Antwerpen. De dood waart rond in het werk van James Ensor en het brute geweld in dat van Félicien Rops. Eugeen Van Mieghem, vooral gekend als schilder van de Antwerpse haven toen de rederij Red Star Line er actief was, legt landverhuizers vast in een donkere grauwe stijl. Maar hij brengt ook een onbezorgder, burgerlijk Antwerpen: stedelingen die flaneren op de wandelterrassen, luchtige caféscènes en een ijsjeskar langs de kaai ...

Persoonlijk verhaal

Migratie is altijd een concreet verhaal over mensen van vlees en bloed. Daarom vertelden vijf mensen aan de hand van de werken het verhaal van hun migratie naar Antwerpen. Hun verhalen gaven de tentoonstelling een persoonlijke toets.

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief