Jaerelycksen Ommoeganck van Antwerpen

In de 16e en de 17e eeuw trokken vele stoeten en processies door de straten van Antwerpen. Naar aanleiding van de Ommegang van 1685 publiceerde de Antwerpse drukker Hieronymus Verdussen de Jonge deze prent van Gaspar Bouttats samen met een begeleidende tekst.

Uit de collectie van het Prentenkabinet

In de 16e en de 17e eeuw trokken vele stoeten en processies door de straten van Antwerpen. Naar aanleiding van de Ommegang van 1685 publiceerde de Antwerpse drukker Hieronymus Verdussen de Jonge deze prent van Gaspar Bouttats samen met een begeleidende tekst.
 

Bonte stoet

De prent geeft een levendig beeld van hoe aan de huizen op de Meirbrug een bonte verzameling voorbijtrekt. Enkele wagens brengen legendarische voorstellingen, waarbij de reus Antigoon in het oog springt. Andere zoeken hun inspiratie in de mythologie. Vooraan rechts plenst een walvis enkele toeschouwers nat. Meer naar het midden volgt de olifant de zeewagen van Neptunus en Amphitrite.
 

Gevaren

Volgens het bijgaande commentaar verwijst de walvis naar de vele gevaren die de koopwaren van de handelaars op zee bedreigen. Hierbij worden stormen, kapers en ook de walvis genoemd. De olifant herinnert eraan dat de vrede erg kwetsbaar is, een boodschap die in onze gewesten actueel was op het einde van de 17e eeuw.
 

Een echte walvis in Antwerpen

Verder weet de tekst van zowel de walvis als de olifant te melden dat ze naar levend model werden vervaardigd. De ene ontstond naar gelijkenis van een walvis ‘die over de hondert jaeren hier in de Schelde ghevanghen was’. Van de olifant zegt men dat hij ‘gemaeckt is naer eenen die over hondert jaeren hier tot Antwerpen gheweest is’. Op die manier herinneren beide wagens ook aan de vergane grootsheid van de Metropool. 

 

Museum Plantin-Moretus
Unesco werelderfgoed

Meld je aan voor onze nieuwsbrief