loden letters foto: Ans Brys

Hendrik van den Keer (1540-1580), Grande musicque

De boekdrukkunst was ook een revolutie in de wereld van de muziek. De Gentse lettergieter Hendrik van den Keere leverde Christoffel Plantin 44 sets van stempels en –matrijzen. Met de set ‘Grande Musicque’ drukte Plantin koorboeken.

Stempels voor muziekdruk

Antwerpen was in de 16de en 17de eeuw een wereldvermaard centrum voor muziekdrukken. Onder meer Christoffel Plantin maakte ze. Dat leverde prachtige drukwerken op. Minder bekend is dat het museum ook het materiaal bewaart dat voor het drukken werd gebruikt. Ook dat vormt een unieke verzameling.

De 44 sets van Hendrik van den Keere

Bij het drukken begon alles met het maken van een stempel, het meest creatieve deel van het proces. In een staafje sneed de ontwerper-graveur een letter, cijfer, leesteken of… muzieknoot. Van zo’n stempel werden dan matrijzen gemaakt. Een van de grootste ‘lettersnijders’ in Plantins tijd was de Parijzenaar Robert Granjon. De Gentenaar Hendrik van den Keere kocht Granjons lettertypes en leverde aan de onderneming van Plantin 44 sets stempels en matrijzen, samen goed voor twaalf muziektypen. De set ‘Grande musicque’ bestelde Plantin voor het drukken van koorboeken.