Do It Yourself (DIY)

Begeleidt u liever zelf uw leerlingen? Dat kan!

Speciaal voor u ontwikkelden we een heleboel educatief materiaal waar u direct mee aan de slag kan. Of u nu lesgeeft in het ASO, BSO, BuSO, … Of u nu staat voor een OKANklas, een inburgeringsgroep, een NT2 of een DKO… U vindt hier zeker iets dat zal werken voor uw leerlingen.

De informatie voor leerkrachten is beveiligd met een code. Stuur een mailtje naar museum.plantin.moretus@stad.antwerpen.be met uw naam en leerkrachtennummer en we sturen u de code toe.

De droom van Christoffel

NT1, NT2, inburgering, OKAN

Dit prachtige beeldboek brengt twee nieuwkomers in Antwerpen samen. Een kloof van 400 jaar scheidt hen. De passie voor letters en woorden verbindt hen. Ontdek samen met je cursisten deze helden.

 

Talking Points

NT1, NT2, inburgering, OKAN, ASO, TSO, BSO, KSO, DKO

Een Talking Point daagt de leerling uit om stelling in te nemen op een mening die iemand heeft gegeven over een (kunst)voorwerp. Al pratend komen de leerlingen tot kennisopbouw. Een taalstimulerende opdracht.

 

Maak je eigen folder

(2de en) 3de graad ASO, KSO, TSO

De leerlingen maken zelf een folder voor het museum op basis van een semi-wetenschappelijke tekst (de introductie uit de bezoekersgids) met hoogtepunten uit de collectie.
Deze opdracht vraagt voorbereiding in de klas.>br>Zeker interessant voor grafische richtingen.

 

Druk doen in de 16de eeuw

2de en 3de graad ASO en TSO

Ga op zoek naar de rijke geschiedenis van het drukkersgeslacht. Leer de finesses van de boekdrukkunst kennen en ontdek het museum op een actieve manier. Het kijk-, denk- en doe-programma maakt geschiedenis drie keer zo boeiend!

 

Wat is Unesco Werelderfgoed en museumregels?

(2de en) 3de graad ASO, 3de graad BSO

De leerlingen zoeken zelf op wat Unesco Werelderfgoed is. Ze denken actief na over regels voor het museumbezoek en maken een PowerPoint die ze in de klas presenteren.

 

Dobbelstenenspel

NT1, NT2, inburgering, OKAN, ASO, TSO, BSO, KSO

Door het gooien met een speciale dobbelsteen krijgen de leerlingen gerichte vragen over verschillende objecten/ruimtes/het museum. De leerlingen discussiëren samen met de leerkracht over de vragen.

U kan de dobbelstenen bekomen in het museum.

 

Maak je eigen audioguide!

2de (en 3de) graad ASO, TSO, KSO

Groepsopdracht waarbij de leerlingen meer te weten komen over het museum door zelf een audioguide te maken. Misschien kan deze audioguide nadien door andere klassen gebruikt worden tijdens een bezoek?

 

Wat is jouw favoriete plek in het museum?

ASO, TSO, BSO, KSO, OKAN, DKO 

Alle leerlingen maken een kort filmpje van hun favoriete plek/voorwerp in het museum. De filmpjes worden getoond in de klas en beoordeeld a.d.h.v. peer-evaluatie.

 

Luisterogen in het museum

OKAN, NT1, NT2, inburgering

Aan de hand van een kaartenset maken de leerlingen kennis met het museum en haar rijke collecties. Tegelijk leren zij met deze museumtool nieuwe Nederlandse woorden en worden leefwereld en sociale vaardigheden op een creatieve manier verruimt. 

Meer info over luisterogen

 

Film Museum Plantin-Moretus

ASO, TSO, BSO, KSO, OKAN, NT1, NT2, inburgering

In de jaren ’90 is er een film gemaakt over het museum, die nog altijd heel bruikbaar is als introductie. De sequenties van de film zijn aangegeven. Hierdoor kan de leerkracht zelf filmfragmenten selecteren voor in de les.

 

Tekenen/schetsen in het museum

ASO, TSO, BSO, KSO, DKO

De leerlingen mogen altijd komen tekenen in het museum. Geef even een seintje en neem tekenmateriaal en klemborden mee.

Zie bij 'Schoolbezoek zonder gids'

Museum Plantin-Moretus
Unesco werelderfgoed

Meld je aan voor onze nieuwsbrief