ABC 2004. Letters proeven, prenten smaken

In deze dubbeltentoonstelling was het eerste luik gewijd was aan de letterproeven van Christoffel Plantin. Het tweede behandelde de grafische technieken uit de boekillustratie, van de 15de eeuw tot vandaag.

16.10.2004 - 16.01.2005

Typografie

Plantijns lettertypen werden in zijn opdracht gecreëerd door de beste letterontwerpers en -graveerders van zijn tijd. De letterreeksen van Plantin vormden de basis voor de hoge kwaliteit en de verscheidenheid van zijn typografie. Die kende internationaal zijn gelijke niet.

Grafische technieken

Het tweede luik van de tentoonstelling bracht de evolutie in beeld van de grafische technieken uit de boekillustratie, van de late 15de eeuw tot vandaag. Ook hier werd de beslissende betekenis van Plantin duidelijk. Vanaf 1566 verlegde hij meer en meer het accent naar de kopergravure ten nadele van de houtsnede in de boekverluchting.

Rijke verzameling

Voor ‘ABC 2004. Letters proeven, prenten smaken’ putte het museum uit de rijke verzamelingen van het Prentenkabinet. Die is goed voor 77.507 kunstobjecten in totaal. De expo toonde ook boekillustratiemateriaal van de Officina Plantiniana, samengesteld uit een 650–tal ontwerptekeningen, 2.846 koperplaten, 13.791 houtblokken en documenten in het Plantin-Moretusarchief: werk van alle laat-16de- en 17de–eeuwse Antwerpse meesters met vooraan Peter Paul Rubens.