Exclusief: uitzonderlijke werken in korte pop-up expo

Gedurende drie dagen kan het publiek kennis maken met enkele uitzonderlijke werken uit de collectie van het Museum Plantin-Moretus.

In 2018 kochten de Vlaamse overheid en de Koning Boudewijnstichting enkele uitzonderlijke werken aan: Vlaanderen kocht drie schetsboeken van Pieter II Verbruggen en de Koning Boudewijnstichting bracht de Utopiakaart van Ortelius terug naar België. De werken zijn topstukken én het zijn sleutelwerken die een belangrijke aanvulling vormen bij de collectie van het Museum Plantin-Moretus.

Schetsboekjes

De drie schetsboeken van de barokbeeldhouwer Pieter II Verbruggen zijn uniek in de wereld en krijgen een plaats binnen de subcollectie beeldhouwerstekeningen in het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus. Het zijn de enige bekende schetsboeken van een Antwerpse beeldhouwer uit de 17de eeuw. De boekjes reisden in die tijd mee met de kunstenaar op zijn reis door Rome. Er staan vooral ontwerpen in voor zuilen, frontons en altaren.  Als aanvulling op deze topstukken tonen we tijdens deze pop-up expo ook een 15-tal tekeningen uit ons depot die hier perfect bij aansluiten.

Utopiakaart van Abraham Ortelius

De Utopiakaart werd in twaalf exemplaren gedrukt, maar er is wereldwijd nog maar één exemplaar bekend. Deze kaart keert nu terug naar de plek waar ze eeuwen geleden werd gedrukt. Dankzij de steun van de Koning Boudewijnstichting die de kaart in langdurige bruikleen aan het museum geeft.

Abraham Ortelius maakte de kaart in 1595-1596 op basis van het boek Utopia van Thomas More, grotendeels geschreven toen die in Antwerpen verbleef. In deze satire op het Europa van zijn tijd beschrijft More het ideale, denkbeeldige eiland Utopia, dat wordt geregeerd door de rede en waaruit egoïsme is gebannen.

We maken van de gelegenheid gebruik om meteen ook onze pas aangekochte Orteliusatlas aan het publiek te tonen. In deze editie van Theatrum orbis terrarum uit 1584 van Abraham Ortelius werden 19 dubbele bladen toegevoegd met nieuwe kaarten en het aantal historische kaarten in het Parergon (dat deel van de atlas waar de nieuwe kaarten werden toegevoegd) steeg tot 12. Bovendien gaat het om een ingekleurd exemplaar.

Bekijk ook de reportage op ATV

Praktisch

• zondag 13 januari en zaterdag en zondag 19 en 20 januari 2019
  • van 10 tot 16.30 uur